tisdag 1 december 2009

ARGGGG

Nu är jag ARGGGGG med extremtydligt GGGG, nästan KKKK, som en danska uttalade det i radion då hon försökte tala svenska. Kommit hem från en dag på vårdcentralen för att ta influensavaccin med min älskade mamma (som ju sitter i rullstol pga en kronisk sjukdom som drabbade henne och oss alla i familjen för några år sedan)där hon återigen blev behandlad som förståndshandikappad. Sjuksystrarna pratade T-Y-D-L-I-G-T, tog inte mammas förklaringar på allvar, drog snabba slutsatser efter halva meningar och sprang i väg i övriga ärenden mitt i mammas förklaringar.

Hör från min bror som pluggar till läkare att man till och med uppmuntras att kategorisera och ha fördomar om patienterna för att man ska kunna dra snabba slutsatser. Var detta verkligen sant bror? Ja jag kan ju undra vad de drar för slutsatser om mig. "Deprimerad emo-tjej" kanske. Och sedan när man är äldre: "kvinna med anlag till hysteri".

Läs förresten denna artikeln, jag ber:

http://www.dn.se/kultur-noje/debatt-essa/arma-sjalar-del-5-1.992247

Handlar visserligen om psykiatrin men ändå.

3 kommentarer:

  1. Hmmm, sorgligt att man ska få ett sån't bemötande!
    Kram

    SvaraRadera
  2. Jo det är hemskt.. måste tära på en att inte bli tagen på allvar. Tur hon och jag har fin släkt! Kram!

    SvaraRadera
  3. Usch o fy o blä. Det är knäppt även om jag kan fatta en sorts logik i det hela. men att man ska tolkas som förståndshandikappad bara för att man sitter i rullstol o har svårt för att prata är helt galet

    SvaraRadera