fredag 26 mars 2010

Är ni blinda?

Varför är det inte fler män som engagerar sig mot mäns våld mot kvinnor och andra män? Jag kan tänka att om det hade varit kvinnor som begick flest våldtäkter och misshandlade så hade jag skämts som fan och velat göra något åt det. Men jag kanske hade varit blind? Så som jag upplever att män är nu. Eller att de ser, blir arga för stunden och sedan går livet vidare. Förklara för mig!

Tillägg:
Att så många engagerar sig för "Linnea" och "Jennifer" värmer, men det är precis som att det skulle vara ett fall som är unikt? Det kan jag säga att det är det inte!

5 kommentarer:

  1. Frågan är vad du syftar på med att engagera sig? Vad är det du vill att män ska göra?
    Starta grupper på facebook för att tydliggöra ett avståndstagande? Gör sådant verkligen någon skillnad? Jag har svårt att känna så.
    Det är ju knappast en norm för män att bete sig som svin, att misshandla och våldta. Däremot så är det ju de få rötäggen som får uppmärksamhet, och det är ju inte konstigt då det är ett fasansfullt beteende de uppvisar.
    Men på vilket sätt menar du att vi andra ska göra något åt det?
    "Vanliga" män/killar som möter sina medmänniskor och uppfostrar sina barn med respekt och kärlek och tar ansvar för sina handlingar, vad mer kräver du av dem än att vara föredömen? Ska de ta ansvar för svinens handlingar, och på vilket sätt då?

    SvaraRadera
  2. Oh vad jag blir glad att någon svarar!

    Nej nej inte ta ansvar för svinens handlingar, men när man ser så tydligt att det är fler män än kvinnor som beter sig på ett visst sätt, så borde man som man reagera tydligare tycker jag. Kvinnor startar självförsvarsgrupper, engagerar sig i FI, tillverkar arga serier och så vidare i större utsträcking än vad män gör? Varför undrar jag.

    Man kan ju engagera sig mot rasism fast man själv inte är utsatt?

    SvaraRadera
  3. Återigen, hur ska man som man reagera tydligare på det? Engagemanget som du nämner riktar sig ju ofta direkt emot män. Tex varför skulle jag gå en självförsvarskurs där kvinnor lär sig freda sig mot våldtäktsmän?

    Så fort det handlar om en orättvisa/brott så är det ju offren och den grupp offren tillhör som engagerar sig och protesterar mest, är det konstigt? Hur skulle det kunna vara annorlunda?

    Orättvist behandlade pappor tex, som får kämpa hårt för rätten att träffa sina barn då vårt nuvarande rättsystem många ggr på ren automatik ger mamman vårdnaden. Vilka engagerar sig mest för dem? Jo, män i samma situation.

    Invandrardiskriminering, vem engagerar sig mest, folk med invandrarbakgrund eller svenskar?

    Jag tycker det är jätteviktigt att män engagerar sig, uppmärksammar och fördömer de brott som begås av just män, det är ju enda sättet att kunna komma tillrätta med ett beteende som är fel.
    Men jag finner det konstigt att ifrågasätta varför det mest är kvinnor, dvs de som är mest utsatta, är de som engagerar sig mest.

    SvaraRadera
  4. Vad du säger nu är ju lite som när Birro m.fl. kräver att alla muslimer ska höja sin röst och ta avstånd från attentaten som riktas mot Muhammedtecknarna. Självklart kan man inte begära det.

    Alla våldsbrott är avskyvärda. Varför engagerar sig kvinnor så mycket mer kring våldtäkter än mord tror du?

    Det som gör våldtäkter särskilt tragiska är ju faktiskt det rättsliga och sociala efterspelet. Jag såg Bjästa-dokumentären häromdagen, och tyckte att den var mycket viktig.

    SvaraRadera